azyl.damian@gmail.com

azyl.biegacza

Azyl-Biegacza.pl

Miejsce dla Ciebie

Bieg spokojny, nazywany przez innych wybieganiem, czy rozbieganiem to nic innego jak bieg z tętnem nie przekraczającym 75% maksymalnego. Z tym że nie można tego stosować idealnie, co do uderzenia na minutę. Pamiętajmy, że nie możemy wszystkich w bieganiu traktować dosłownie. Nikt nie jest w stanie na początku swojej przygody idealnie wycyrklować prędkość do odpowiedniego tętna. Bardziej doświadczeni biegacze już powinni na tyle znać swój organizm, że będą wiedzieć, kiedy puls jest przyspieszony ponad normę.

Dlaczego mówię akurat tylko o pulsie przyspieszonym? Ponieważ zbyt mocne tempo może być dla nas „zabójcze”, a bieg spokojny wchodzący w trucht nie zrobi nam większej krzywdy niż zbyt mocne tempo.

Najczęstszym problemem u początkujących biegaczy, z którymi miałem okazję współpracować, jest zbyt szybkie tempo biegów spokojnych. Przez narzucenia sobie zbyt dużych obciążeń, następnie zawodnicy mieli problem z robieniem treningów o podwyższonej intensywności, mimo iż powinni je zrobić bez większych problemów. Często szukałem błędów w swoich kalkulacjach, ale zawsze okazywało się, że po prostu zawodnik biegał za szybko, a mnie informował, że trening zrobiony był prawidłowo. Częste tłumaczenie to po prostu: „Wydawało mi się, że biegnę zbyt wolno”. Jeżeli ktoś latał do tej pory bez pomysłu to tak może się początkowo wydawać, ale niestety trzeba czasem pewne przyzwyczajenia zmieniać, tym bardziej ,że bieg spokojny spełnia ważną dla nas rolę.

 

Korzyści biegania w tzw. „tempie konwersacyjnym” to:

  • Przygotowanie do intensywnych treningów;
  • Regeneracja po intensywnych treningach;
  • Rozwój mięśnia sercowego i mięśni biorących udział w bieganiu;
  • Budowanie odporności na kontuzję;
  • „Nabicie” wymaganego kilometrażu dla danego poziomu sportowego;

 

Jeśli chodzi o długość biegu spokojnego, to zgodnie z badaniami, aby przyniosły nam rezultaty powinna trwać przynajmniej 30 minut, a maksymalnie 150 minut. Każdy dłuższy trening to już biegi długie i powinno się na nie zabierać odpowiednią ilość płynów. Oczywiście przedział ten jest związany z poziomem wytrenowania zawodnika i trzeba to traktować z głową(czyli niektórzy powinni brać wodę na bieg 60-minutowy). A jak już jesteśmy przy głowie, to nie można zapominać o mentalnej stronie biegów spokojnych. Trwają one długo, nie są męczące, a więc i mamy różne myśli, często niekoniecznie łatwe i przyjemne. W związku z tym, jeśli ukończymy taki długi trening, to mamy psychiczną pewność, że jesteśmy w stanie biegać długo i daleko.

Na sam koniec jedno zdanie: Nie przesadzajcie z tempem, a jak nie jesteście siebie pewni to zabierzcie ze sobą kogoś na podobnym poziomie sportowym i prowadźcie po drodze ze sobą dialog.

 

Damian

Bieg spokojny - po co?

10 września 2020
czym jest bieg spokojny, tempo, prędkość, tętno, cel, właściwości