azyl.damian@gmail.com

azyl.biegacza

Azyl-Biegacza.pl

Miejsce dla Ciebie

Często wyznacznikiem dla wymierzania prędkości treningowych dla zawodnika jest jego tętno, a dokładnie tętno maksymalne, od którego następnie prowadzi się właściwe wyliczenia. Najłatwiejszym i matematycznym sposobem obliczenia naszego tętna maksymalnego jest wykonanie następującego działania:

 

220 – (nasz wiek w latach) = tętno maksymalne

 

W grupie badanych w ten sposób osób u dużej części faktycznie tętno maksymalne okazywało się zbliżone. Zdarzało się jednak tak, że niektórzy mając np. 50 lat zamiast Tmax 170 mieli wynik na poziomie 180 albo osoby młode w wieku 25 lat miały wynik 150. W dużej mierze jest to kwestia indywidualna i ten pomiar może okazać się najmniej dokładny.

Jako biegacz i trener wolałbym jednak skupić się na metodach czysto biegowych. Jednym ze sposobów na określenie tętna maksymalnego jest przebiegnięcie kilku 1-2 minutowych odcinków, najlepiej pod górę w szybkim tempie. Po pierwszym razie natychmiast mierzymy tętno. Następnie powtarzamy bieg i ponownie dokonujemy pomiaru. Tętno powinno być wyższe i następnie znowu wykonujemy szybki bieg. Jeśli tętno nie wzrośnie to może oznaczać, że właśnie znasz te maksymalne. Z drugiej strony jeśli ponownie wzrosło to musisz powtórzyć bieg i pomiar tętna, aż tętno przestanie wzrastać.

Jeśli nie masz możliwości biec pod górę w przez minimum 1 minutę to możesz pobiec po płaskim w sekwencji 1 minuta sprint/3 minuty trucht i musisz wykonać trzy takie serie. Każda z serii musi być na wysokich obrotach na 97%, a z kolei ostatnia seria ma być „do porzygu” na maksimum możliwości. Wtedy powinniśmy mieć swoje tętno maksymalne.

Jeśli chodzi o sam pomiar to możemy dokonać go ręcznie, ale wtedy ze względu na zmęczenie musimy wziąć na to poprawkę i solidnie się skupić. Jeśli jednak mamy możliwość skorzystać z pulsometru to powinna być to dokładniejsza metoda. Jeśli chodzi o pulsometr to nie sugerujcie się pomiarem na zegarku, ale musicie mieć zegarek połączony z pasem na klatce piersiowej. Niestety pomiar z nadgarstka jest dokładny głównie w spoczynku. Podczas ruchu często jest przekłamany, dlatego tak ważne jest, żeby pomiar był z pasa piersiowego.

Mam nadzieję, że chociaż trochę pomoże to w sprawdzeniu swojego tętna maksymalnego. Oczywiście, jeśli zaczynacie przygodę ze sportem skonsultujcie się z lekarzem, czy taki wysiłek jest wskazany.

Tętno Maksymalne Tmax

18 września 2020
jak zmierzyć tętno maksymalne