azyl.damian@gmail.com

azyl.biegacza

Azyl-Biegacza.pl

Miejsce dla Ciebie

Życie jest teraz trudniejsze. Czy bieganie Ci pomaga, czy może szkodzi?

 

Pandemia, wiadomości, trudności finansowe... wszyscy jesteśmy tacy zmęczeni. Musimy jednak o siebie zadbać jako biegacze.

 

Teraz można znaleźć naprawdę mnóstwo wymówek. A często dbanie o siebie zostawiamy na ostatnim miejscu.

 

Spójrzmy jednak prawdzie w oczy, żyjemy w historycznie trudnych czasach. Już ponad rok trwa pandemia, która ograniczyła nasze więzi z przyjaciółmi i rodziną. Choroby, śmierć i smutek są wszędzie. Na zewnątrz jest ciemno i zimno. Wiadomości są gwałtowne i przerażające. Emocje są teraz ciężkie i ekstremalne, bez względu na to, jakie są nasze indywidualne okoliczności. Czasami bieganie lub trening to swego rodzaju odskocznia.

 

Podczas gdy wielu biegaczy dobrze się rozwija pokonując duże kilometry i wygrywając wirtualną bieg to inni ledwo mogą wyjść za drzwi na 10-minutowe truchtanie, albo z powodu wyczerpanego poziomu energii, braku motywacji lub innych okoliczności, na które może nie mają wpływu. Kiedy jest właściwy moment na wymuszenie biegu i kiedy można sobie pozwolić na odrobinę luzu? Jak możesz się zbierać i kiedy odpoczywać? Jeśli nie możesz tego zrobić, nawet kiedy chcesz, jak możesz sobie z tym poradzić?

 

Przedstawię kilka sposobów jak sobie radzić i przeć naprzód. Wszystkie one są w oparciu o badania i wytyczne terapeutów.

 

Bieganie nie jest magiczną kulą.

 

Przeglądając Instagram, zobaczysz wiele osób, które mówią „bieganie to jedyna rzecz, która utrzymuje mnie przy zdrowych zmysłach” lub podobne odczucia. I to prawdopodobnie do pewnego stopnia jest prawdą w przypadku wielu z nas. To nie jest zamiennik terapii, ale może to być poprawa nastroju lub dobry reset, gdy czujemy, że utknęliśmy w negatywnej spirali. Ale bieganie nie zawsze jest właściwą odpowiedzią przez cały czas.

 

Czasami nie jest jasne, czy przestrzeganie harmonogramu treningów jest właściwym wyborem na dany dzień. Jeśli bieganie ogólnie sprawia, że czujesz się lepiej, spróbuj skupić się na tym uczuciu, a nie na odległościach przed tobą. Ale jeśli po prostu czujesz się winny, widząc posty innych osób o pokonywaniu kilometrów podczas treningów, prawdopodobnie nie słuchasz własnych potrzeb.

 

Czasami trudno jest wyjść z domu. Czasami musisz wczołgać się do własnej dziury i po prostu przez nią przejść. Jeśli posłuchasz, twoje ciało powie ci, czy potrzebuje drzemki, kawałka pizzy, czy po prostu musisz się ruszyć. Rób to, co uważasz za słuszne.

 

Neely Spence Gracey, zawodowa biegaczka z Boulder w Kolorado, która szkoli sportowców o różnych umiejętnościach, zachęca swoich biegaczy, aby zwracali uwagę na znaki, że powinni przesunąć trening na inny czas lub nawet wziąć dodatkowy dzień odpoczynku. Mówi, że wielu jej klientów codziennie zmienia harmonogramy.

 

„W zeszłym tygodniu miałam klientkę, która w swoim harmonogramie miała łatwy bieg na cztery mile, a zamiast tego wybrała się na 30-minutowy spacer. Po prostu czuła się wyczerpana ”- mówi Spence Gracey. „Powiedziała:„ Wiadomości całkowicie niszczą mój nastrój i potrzebuję kilku dni, aby wrócić do rutyny i normalności ”.

 

Jakieś oznaki, że musisz się wycofać? Spence Gracey sugeruje zwracanie uwagi na skrajne zmęczenie, brak snu, wysoki niepokój, wysokie tętno. Jeśli organizm jest pod wpływem stresu zamień bieg na spacer.

 

„Jeśli forsujesz się, kiedy tego nie czujesz jak należy to  po prostu wkopiesz się w dziurę i stracisz pewność siebie ”- mówi Spence Gracey. „I obie te rzeczy są złe. Wolałabym raczej, aby ktoś pominął trening, niż wyszedł z poczuciem, że jest nieszczęśliwy i sfrustrowany ”.

 

Wycisz i przestań obserwować

 

Chociaż jesteśmy odizolowani, media społecznościowe mogą być dobrym sposobem na lepsze poczucie więzi. Może też spowodować, że poczujesz się gorzej. Jeśli właśnie straciłeś kogoś z powodu COVID-19 i widzisz lekkomyślne zachowania, takie jak na przykład duże spotkania grupowe lub wyjazdy wakacyjne, prawdopodobnie nie jest dobrym pomysłem kontynuowanie przewijania.

 

A jeśli nie możesz wyjść na zewnątrz, aby pobiegać, ponieważ jest to niebezpieczne lub nie masz nikogo, kto mógłby obserwować Twoje dzieci, możesz również odwrócić wzrok od Instagrama. Ale wiedz, że nie jesteś sam. Dane pokazują, że wielu rodziców musiało zrezygnować z pracę w trakcie pandemii ze względu na opiekę nad dziećmi i ciężko tu mówić o dbaniu o siebie.

 

Wszyscy jesteśmy ludźmi. Być może widok grupy ludzi miażdżących wirtualne biegi w środku tego szaleństwa sprawia, że jesteś zazdrosny . Jeśli to, co widzisz, stawia Cię tylko w złym miejscu i sprawia, że czujesz, że nie jesteś wystarczający dobry, ogarnięty to unikaj tego. Wycisz się lub przestań obserwować.

 

Rób, co możesz i smuć się, jeśli potrzebujesz

 

Jest wielu ludzi, którzy mają mniej czasu i wsparcia, bieganie może być czymś, co chcesz robić, ale nie masz na to żadnego sposobu. Nie możesz stworzyć więcej czasu w ciągu dnia i oczywiście nie możesz zostawić swoich obowiązków. To niemożliwa sytuacja.

 

Daj sobie czas na rozpacz. Brak możliwości wyjścia tam i zrobienia czegoś dla siebie, na przykład biegania, jest stratą i jest okropne. Nie musisz udawać, że tak nie jest

 

Ale kiedy przejdziesz przez tę żałobę, spróbuj dowiedzieć się, co jest możliwe, biorąc pod uwagę twoją sytuację i pragnienie.

 

Zadaj sobie pytanie co możesz zrobić. Jeśli masz 20 minut, biegaj przez 20 minut. Czy możesz poprosić o pomoc, nawet jeśli jest to trudne? Czy w ogóle możesz zmienić harmonogram? Czy to w porządku, że bieganie może nie wyglądać dokładnie tak, jak wtedy, gdy świat był normalny?

 

A jeśli nie możesz wyjść z domu (lub nie chcesz), to w domu masz wiele opcji zajęć nawet na YouTube, od 10-minutowej sesji jogi po 30-minutowy trening interwałowy o wysokiej intensywności, czy do 20 minut treningu core. Praca nad mobilnością i siłą pomoże również utrzymać ciało przygotowane do stopniowego powrotu do biegania, kiedy tylko będzie to możliwe.

 

Wystarczy kilka minut, aby poruszyć ciałem, oczyścić umysł i zapewnić przepływ krwi. Skupiasz się na oddychaniu, a to pomaga zmniejszyć niepokój.

 

Odłącz się

 

Jeśli masz czas i okazję, aby pobiegać, ale zamiast tego siedzisz przy biurku i przewijasz w dół strony internetowe, możesz się z tego wydostać, jeśli chcesz.

 

Wiem, że ogólną radą jest po prostu przestać patrzeć na media społecznościowe i wyłączyć wiadomości, ale niektórzy ludzie są bardziej zaniepokojeni, jeśli ich nie widzą i muszą wiedzieć, co się dzieje. Moja rada jest taka, że jeśli nie uczysz się, wyłącz te aplikacje. Skończ z tym, jeśli zaczynasz się stresować i niepokoić

 

Następny krok? Terapeuci polecają, aby za każdym razem, gdy idziesz do łazienki, poświęć minutę, aby spojrzeć w lustro i zrobić skan ciała. Czy masz spięte ręce i ramiona? Czy masz ból głowy? Czy czujesz się zły, radosny lub przestraszony? Czy zaciskasz szczękę?

 

Twoja energia jest jak ciasto

 

Masz tylko skończoną ilość sił i czasu, którą możesz wykorzystać na wszystkie różne obszary, które tego wymagają. Jeśli gdzie indziej dajesz dużo energii, musisz dostosować swoje biegowe oczekiwania.

 

Jeśli naprawdę interesują Cię wiadomości i to, co się dzieje na świecie to będziesz cierpieć w innych dziedzinach. A jeśli masz dzieci, duży projekt w pracy lub naukę do ważnego egzaminu to musisz być ze sobą szczery i musisz siebie zrozumieć.

 

Nasze ciała i umysły nie działają niezależnie od siebie, a większość ludzi działa na wyższym poziomie stresu niż normalnie, nawet jeśli nie zdają sobie z tego sprawy. Tak więc ciężki trening, który dodaje stresu, może wydawać się trudniejszy niż powinien. Twoje ciało może czuć się wyczerpane, zanim jeszcze założysz buty, ponieważ przez cały dzień absorbuje niepokój.

 

Przez pandemię straciliśmy doświadczenia, straciliśmy czas, straciliśmy normalność. Ludzie umierają i chorują każdego dnia. Te liczby sprawiają, że od rana Twój humor i energia są na ujemnym poziomie.

 

Dostosuj się, bądź kreatywny i zwolnij, jeśli zajdzie taka potrzeba

 

Każdemu może być trudno teraz znaleźć „jasną stronę”, ale jeśli jest taka dla biegaczy, to teraz jest czas, aby spróbować czegoś nowego. Można zauważyć, że mnóstwo biegaczy próbuję czegoś nowego, czegoś na co nie zdecydowaliby się w normalnych warunkach. Więc jest możliwa realizacja ciekawych przedsięwzięć.

 

Fajnie jest widzieć, jak ludzie przechodzą na coś osobistego i znaczącego dla nich. Mnie osobiście inni motywują. Poza tym to ważny czas, aby zobaczyć, co rozpala w tobie ogień, i może się to bardzo różnić od tego, co robią Twoi znajomi.

 

To także czas, aby naprawdę ocenić, jaką rolę w Twoim życiu odgrywa bieganie. W przypadku wielu osób przywiązuje się mniejszą wagę do dobrego samopoczucia fizycznego, a większy nacisk kładzie się na psychiczne korzyści płynące ze świeżego powietrza i ruchu.

 

W tej chwili nie czas na to, aby się przejmować, bo trzeba przebrnąć przez ciężkie dni. Zachowaj tego rodzaju wewnętrzne bitwy i zmagania, gdy jest to naprawdę ważne dla twojego treningu. Robimy to ze względu na rutynę i utrzymanie podstawowego poziomu sprawności, abyśmy byli gotowi do wyjścia, gdy powrócą wielkie cele i wyścigi.

 

Jeśli jesteś stanie pobić swój rekord w biegu wirtualnym to fantastycznie, ale jeśli tego teraz nie czujesz to nie pozwól, aby bieganie zwiększyło Twój stres. Jeśli próbujesz i jesteś 10 sekund na kilometr wolniejszy niż rok temu, to w porządku. Wszystko jest w porządku

Wierzę w Was, bo tak jak Wy dajecie mi siłę, tak samo ja chcę Wam ją dawać.

Trudne czasy - walczmy

16 kwietnia 2021